Permanent Exhibition


상설전은 컬렉션 미술관인 구하우스의 소장품으로 이루어진 전시로, ‘집 같은 미술관’을 컨셉으로 미술과 디자인 작품들을 편안하게 감상할 수 있습니다. 세계적인 작가의 회화, 조각, 사진, 설치, 영상 등 다양한 장르의 컨템포러리 작품과 더불어 가구와 조명, 거울 등 디자인 작품들이 일상 생활 공간 같은 전시장에서 어우러져 펼쳐집니다.

Daniel Buren, 9 Isosceles Triangular Prism and 9 Flat Mirrors – No. 1, 2015

Wood, Mirror, Plexiglass, Black Self-adhesive Vinyl, Glue

수직의 줄무늬는 뷔렌의 시그니처 문양이며, 이 작품에도 흰색과 검은색으로 이루어진 띠무늬가 사용되었다. 특히 이 작품에는 거울이 부착된 면과 띠무늬가 측면에 들어간 삼각뿔 형태가 더해져 마치 만화경 속을 들여다보는 것과 같은 광경이 만들어진다. 전시장 천장, 바닥 등의 공간과 작품을 바라보는 관람객을 비추며 사선으로 경사진 거울이 만들어내는 요동하는 듯한 ‘상황’은 관람객의 움직임에 따라 각기 다른 풍경을 만들어낸다. 예상치 못한 광경이 만들어지는 작품 앞에서 관람객은 자연스레 발걸음을 움직이게 된다.

The representative art world of Buren is defined by a key element, the vertical stripe of 8.7cm, that alternates between white and colored. The artist considered stripe as the most neutral form of visual expression that embodies no meaning and believed that its mere presence can be seen as a work of art.

The intended role of stripes becomes predominant in his In-Situ works based on site-specific installations. Pursuing art practices outside the established institutions, Buren overcomes the formal limitation of stripes by setting buildings and their surrounding environments as the canvas. Based on inspirations from the space, Buren externalizes its physical and relational elements. Here, the natural elements such as light, air, and wind become crucial resources to bring his artworks into completion. The concept of “site” that overarches time and space holds significant meaning for the artist. The artist strongly claims that his works must form a complementary balance concerning space and believes that the active participation of the audience enables it.



다니엘 뷔렌  Daniel Buren (1938~, 프랑스/France )


개념미술가 다니엘 뷔렌은 1965년부터 전통적인 회화의 재현 방식을 버리고 수직의 줄무늬를 이용한 작업으로 시각적 공간과 건축 공간을 통합하는 설치 작업을 시작했다.


Daniel Buren is a painter and installation artist associated with the Conceptual Art movement, and best known for painting stripes in a variety of public locations. Born in Paris, he graduated from the École Nationale Supérieure des Arts Appliqués et des Métiers d’Art in 1960.